Οι μαθητικές κοινότητες αποτελούν έναν θεσμό, ο οποίος έχει παιδαγωγικό σκοπό και συμβάλει στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μέσα από τις μαθητικές κοινότητες επιχειρείται η ανάπτυξη της μαθητικής πρωτοβουλίας μέσα στο σχολείο συνεπώς αποτελούν κύτταρο δημοκρατικής ζωής, όπου, με το διάλογο και τη συμμετοχή οι μαθητές με πνεύμα συνεργασίας, ασκούνται στη δημοκρατική διαδικασία και στη συμμετοχή τους στα κοινά, μελετώντας και προτείνοντας λύσεις για τα προβλήματα που τους αφορούν.
Μέσα σε αυτές κατοχυρώνεται η συνεργασία καθηγητών ? γονέων ? μαθητών, οι μαθητές μυούνται στη συλλογική ζωή και αναπτύσσεται η υπευθυνότητά τους, καθώς συνειδητοποιούν τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις τους.
Οι μαθητικές κοινότητες αποτελούν χώρο πρωτοβουλίας, αναζήτησης και δημιουργίας, ενώ με τη λειτουργία τους κατοχυρώνεται η ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, η ισότητα των δύο φύλων, η φιλία και η αβίαστη ανάπτυξη της προσωπικότητας κάθε μαθητή.
Εκφράζοντας τη θέληση των μαθητών για τη ζωή και τη λειτουργία του σχολείου βοηθούν στην πραγμάτωση της διπλής αποστολής του σχολείου που είναι η μάθηση και η αγωγή.
Για την επίτευξη όλων των παραπάνω εκλέγονται και λειτουργούν τα εξής όργανα:
Α) Η Γενική συνέλευση που αποτελείται από όλους τους μαθητές του σχολείου.
Β) Το 5μελές Συμβούλιο, εκλεγμένο αντιπροσωπευτικό όργανο κάθε τάξης ? τμήματος
Γ) Το 15μελές μαθητικό Συμβούλιο, εκλεγμένο αντιπροσωπευτικό όργανο της μαθητικής κοινότητας
Τα όργανα των μαθητικών συμβουλίων κινούνται εντός του νομοθετικού πλαισίου που ορίζεται από τον Κανονισμό λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων
(Aριθ. 23.613/6/Γ2/4094/86 – ΦΕΚ ? 619 Β/25-9-86).
Ενδιαφέρον Εκπαιδευτικό Υλικό για τις Μαθητικές Κοινότητες

